Ένα καταπληκτικό βίντεο από τη ΝΑΣΑ, όπου φαίνεται η εξέλιξη της Σελήνης έως και τη σημερινή της μορφή μέσα στην πάροδο των δισεκατομμυρίων χρόνων...
- ΑΡΧΙΚΗ
- ΤΕΧΝΗ
- M.Mπρεχτ
- Άπαντα Οδ.Ελύτη νο1
- Άπαντα Οδ.Ελύτη νο2
- Άπαντα Οδ.Ελύτη νο3
- Άπαντα Οδ.Ελύτη νο4
- Άπαντα Οδ.Ελύτη νο5
- Κ.Καβάφης Άπαντα
- Γ.Τσαρούχης
- Γιάννης Ρίτσος 1-Ποιήματα Άπαντα
- Γιάννης Ρίτσος 2- Άπαντα συνέχεια-...
- Γιάννης Ρίτσος 3 Άπαντα συνέχεια...
- Γιάννης Ρίτσος 4 Άπαντα συνέχεια...
- Γιάννης Ρίτσος 5 Άπαντα συνέχεια...
- Γ.Σεφέρης
- Άπαντα Καρυωτάκη
- Θ.Βέγγος
- Charle Chaplin
- Gustav Klimt
- Vincent van Gogh
- Salvador Dali
- Η βροχή μέσα στους πίνακες
- Η Γυναίκα μέσα στους πίνακες
- Η υπέροχη γυναίκα... μια πραγματική θεά...στο πέρασμα των αιώνων...
- ΥπερρεαλισμόςΤ.Barbey
- Υπερρεαλισμός2Erik Johanson—Caras Ionut
- O μαγικός ρεαλισμός του Rob Gonsalves
- Κλασσικοί πίνακες που ζωντανεύουν
- "Έναστρη νύχτα" του Βαν Γκογκ
- Box
- Iστοσελίδα με ποιητές και ποιήματα
- Η τέχνη της πόλης
- 13 πίνακες του Edward Hopper ζωντανεύουν μαγικά
- Οι χειροποίητες σκιές της Λότε Ράινιγκερ
- Η απείρως πολύχρωμη βιοποικιλότητα των Fractals
- Pieter Bruegel: Η Αμαρτία και η «Σωτηρία»
- John Atkinson Grimshaw
- Gregory Ferrand
- No Blue Without Yellow
- street art
- Gallery Invasion (εισβολή στη γκαλερί)
- Το σκάκι μέσα από τις ζωγραφικές πινελιές
- Ο κόσμος του graffiti
- Διασχίζοντας τον κόσμο του Graffiti
- NONE
- Μάνος Χατζιδάκις
- Μίκη Θεοδωράκη:"δακρυσμένα μάτια"
- Ολόκληρα άλμπουμ Ελλήνων δημιουργών Μικρούτσικος-Πλέσσας-Σαββοπουλος-Θαλασσινός κλπ
- Η Λιτανεία των Αγίων
- Συμφωνία Μπολερό-Ραβέλ
- Η δύναμη και η μαγεία της μουσικής
- Stand By Me
- Μουσική χωρίς όρια
- Το τελευταίο τάγκο στην Αθήνα
- Tony Bennet-Lady Gaga
- Ορχήστρα γραφείου
- Μουσική με 565 ποτήρια
- Διασκευή του “One” των metallica
- nabucco
- Η ιστορία της μουσικής
- H κλασσική μουσική ..Το κλειδί για την πόρτα της κωμωδίας!!
- Η παρέλαση των θαυμάτων
- To μπαρόκ που έγινε ροκ.
- Δωμάτιο συνήχησης
- Four Musicians Playing Bolero On One Cello
- Π. Σιδηρόπουλος 25 χρόνια μετά τον θάνατό του
- Ποιος ήταν ο Κώστας Μπέζος που έγινε ρεμπέτης
- Woodstock 1969 και τα παιδιά των λουλουδιών
- Ρεμπέτικο- Rebetiko
- Ο κύκλος της ζωής
- The Maker
- Καρικατούρες μιας αληθινής ζωής
- Λεμονιά
- Πώς η ζωή σου αγγίζει τους άλλους
- H αποτύπωση μιας ταλάντωσης ενός χθεσινού κόσμου
- Ζωγραφίζοντας την αγάπη
- Alma
- Bottle
- Χρωμοφοβία
- Πώς δημιουργείται ένας ΝΑΖΙ
- Ο λαθρεπιβάτης
- Fallin’ Floyd
- Ένας τυχερός άνθρωπος
- Το φαινόμενο Κούλιτζ
- Φεύγοντας από το σπίτι -leaving home
- H σκύλα
- Ο χάρος βγήκε παγανιά
- Η αγάπη για τη ζωή
- Παρουσία και πραγματικότητα
- Jack
- Emi
- "Soar" - "Πτήση"
- Όταν στιγματίζεσαι με το "μηδέν"
- To δώρο-the present
- On the Other Side of the Woods -Η άλλη μεριά του δάσους
- The Kiosk (το περίπτερο)
- Δανεικός χρόνος - Borrowed Time
- DINNER FOR FEW-Δείπνο για λίγους
- Bao
- Photographs
- Η δύναμη της ενσυναίσθησης
- Weekends
- Ίσως είμαι εγώ/Maybe it’s me
- BreakingPoint-οριακό σημείο
- Father And Daughter
- Driftless-χωρίς οδηγό
- UMBRELLA
- 40 εγκαταλελειμμένα έργα τέχνης
- Γραφικά εκκλησάκια
- Ρωσικά ορυχεία με ψυχεδελικά σχέδια
- Μόσχα 1954
- Η τέχνη του δρόμου
- 45 ασπρόμαυρες φωτο που ζωντανεύουν
- Οδός Θερμοπυλών στο Παρίσι
- Φωτό του Β΄ παγκ.πολέμου
- 25 δημιουργικά γλυπτά στον κόσμο
- Τα ωραιότερα βιβλιοπωλεία του κόσμου
- Τα φλεγόμενα βράχια Λυκία-Μ.Ασία
- 30 δυνατές φωτογραφίες
- 24 φωτογραφίες που αξίζει να δεις
- Γνώρισε τον κόσμο στην Ελλάδα
- 17 μνημεία που επέλεξε η UNESCO
- 50 από τις πιο όμορφες γυναίκες
- ΑΝΟΙΞΗ
- National Geographic 2014
- 30 γοητευτικές και ιστορικές φωτογραφίες που αξίζει να δείτε...
- Ιστορικές φωτογραφίες
- Μέσα σε 100 φωτογραφίες,η ιστορία του «Καρυοθραύστη»
- Οι 17 πιο όμορφες μικρές πόλεις της Ευρώπης
- 12 απίστευτα οικογενειακά πορτραίτα
- Σπάνιες φωτογραφίες διασωθέντων του Τιτανικού
- Τα χρώματα των πόλεων με το φακό του Wayne Sorce (1946 - 2015)
- Επιχρωματσμένες καρτ ποστάλ της Βενετίας του 19ου αιώνα
- Διαγωνισμός φωτογραφίας National Geographic 2019... οι νικητές
- Awesome Photos-Εντυπωσιακές φωτογραφίες
- Όταν ο φωτογραφικός φακός βρίσκεται σε μεγάλα κέφια...
- Η γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου
- ΦΑΡΟΙ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
- Σμύρνη:Το χαμένο βίντεο
- Λάκης Σάντας
- Λευκά όρη-Κρήτη
- Η πιο όμορφη χώρα του κόσμου
- Άγιον Όρος
- Νησιά της άγονης γραμμής
- Τοπία της χώρας μας
- Το παλιό ελληνικό σχολείο
- Η Ελλάδα του 1950
- Αθήνα 1961
- Αθήνα 1970
- Η Αθήνα στο διάβα του χρόνου
- ΑΘήνα:Θεματικός-εικονικός πανοραμικός χάρτης
- Μοναστηράκι
- Απέραντο γαλάζιο
- Ονόματα πλατειών της Αθήνας
- Τα μυστικά του Παρθενώνα
- Ψηφιακή περιήγηση του Παρθενώνα
- Moving Athens (REMIX)
- Μετέωρα..ένα πανέμορφο εναέριο βίντεο
- Santorini: Volcano History - Σαντορίνη: Ιστορία του Ηφαιστείου
- φωτογραφίες από την Ελλάδα του 1965
- Τα ποτάμια της Αθήνας όπως ήταν
- Κοιτώντας από ψηλά τις Μυκήνες
- Φωτογραφίες του Wolfgang Suschitzky της Ελλάδας του 1960
- Το οδοιπορικό του φωτογράφου Henri Cartier Bresson στην Ελλάδα
- Φράγμα Μαραθώνα: 90 χρόνια ιστορίας
- Project Tilos-Γνώρισε το πρώτο πραγματικά «πράσινο» νησί στη Μεσόγειο
- ATHENS IN SILENCE
- Ξενάγηση στην Κλασική Αθήνα (5ος αιώνας π.Χ.) - 3D αναπαράσταση-Ancient Athens 3D
- Σημεία των καιρών
- Λόγια Μεγάλων
- Ο πολύτιμος χόνος των ωρίμων
- Ράινερ-Μαρία Ρίλκε:για την παιδική ηλικία
- ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΝΩΜΑΛΙΑ- SOCIAL ANOMALY
- Όμορφος κόσμος
- Κλιματική Αλλαγή
- Μια ενδιαφέρουσα ιστορία
- Η λειψυδρία θα είναι το πιο σημαντικό πρόβλημα του πλανήτη..
- Αλεύρι-ψωμί..Όμορφες εικόνες
- Κορνήλιος Καστοριάδης
- Γίνεται
- Σοφία-Φιλόσοφοι
- Γεγονότα του 2014 μέσα από εικόνες
- Ωδή στον Βαγγέλη Γιακουμάκη...
- Είμαστε τελικά ρατσιστές εμείς οι Έλληνες;
- Οι Ιάπωνες εργάτες που ζουν σε Internet Café
- Τσερνόμπιλ 29 χρόνια μετά..
- Το βυρσοδεψείο
- Το ψέμα που ζούμε (The Lie We Live)
- O εφιάλτηs της κατανάλωσης
- Η ιστορία της Mosanto-Το νέο τραγούδι του Manu Chao για την ελευθερία των σπόρων
- Τα ερωτήματα που προκύπτουν γύρω από τον κόσμο μας, βλέποντας αυτές τις εικόνες
- Ένα τραγούδι για τις φάλαινες -A song for the whales
- Happiness (ευτυχία)
- La Madre Buena (The Good Mother)
- Are You Lost in the World Like Me?
- Peripheria
- BALANCE-Ισορροπία
- Le Gouffre-Το χάσμα
- σκίτσα μιας πραγματικής ζωής
- Transparency- Διαφάνεια
- Noisia - Mantra
- Τσερνόμπιλ: Οι συγκλονιστικές μαρτυρίες των κατοίκων
- Spoon
- Wire Cutters
- The Turning Point-"Το σημείο στροφής"
- Woody
- MAN 2020
- Selfies by Claudius Gentinetta
- BLAU
- All Jerk, No Work
- Cosmonaut
- Ο θαυμαστός κόσμος του Albert Kahn
- Οδοιπορικό στην Ν.Αμερική
- Οι ανταύγειες του κόσμου μας
- Η μαγεία στην κορυφή του κόσμου
- Τα αγάλματα στο νησί του Πάσχα
- Ταξίδι στην Ήπειρο
- Η λίμνη Maggiore
- Η λίμνη Λεμάν και οι Deep Purple
- Η μεγαλύτερη λίμνη της Παταγωνίας
- Ασπρόμαυρο ταξίδι στο χωροχρόνο
- 100 χρόνια σε...δέκα λεπτά
- ταξιδεύοντας
- Η ιστορία του κόσμου σε 2 λεπτά
- Ο γύρος του κόσμου σε δύο λεπτά
- "πετώντας" στα πέρατα του κόσμου
- Ένα ταξιδάκι σε 25 από τις πιο χρωματιστές γωνιές της Ελλάδας
- 10 καλύτερες πόλεις για αποδράσεις στην Ευρώπη
- Η Κούβα μέσα από την ομορφιά της πραγματικότητας αλλά και της απομόνωσης
- Tαξίδι στην Ανταρκτική μέσα από 20 εικόνες
- Περιδιαβαίνοντας τους όμορφους δρόμους του κόσμου
- Δυο γυναίκες για πέταμα-Αρμάντα Γκουιντούτσι
- Ρόμπερτ Μούζιλ:Περί Βλακείας
- Έντγαρ Άλλαν Πόε:Βερενίκη, Το κοράκι
- Αλμπέρ Καμύ:Ο μύθος τουΣίσυφου,Η πτώση,Ο επαναστατημένος άνθρωπος,Οι δίκαιοι,Ο ξένος
- Φραντς Κάφκα:Η Δίκη,Ο Πύργος,Η Μεταμόρφωση
- Ν.Άσιμος:αναζητώντας κροκάνθρωπους-
- Ηλίας Βενέζης:Αιολική Γη,Το Νούμερο31328
- Εμ. Ροΐδης:Η Πάπισσα Ιωάννα
- Πηνελόπη Δέλτα: Ο Τρελαντώνης,Ο Μάγκας,Τον καιρό του Βουλγαροκτόνου,Στα μυστικά του Βάλτου
- Νίκος Καζαντζάκης: O Χριστός ξανασταυρώνεται,βίος και η Πολιτεία του Αλέξη Ζορμπά,Ασκητική
- Α.Παπαδιαμάντης:Η φόνισσα,Η Σταχομαζώχτρα
- Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι:Το υπόγειο,Ο ηλίθιος,Έγκλημα και τιμωρία
- ΑΝΤΟΝ ΤΣΕΧΩΦ:Οι τρεις αδελφές(θεατρικό)
- Ομιλούντα βιβλία
- Όλα τα τεύχη του Αρκά
- Περιοδικά και κόμικς για όλους
- Το μυστικό της πυραμίδας...
- e-book-Ανοιχτή βιβλιοθήκη
- Η γλώσσα μας
- 24 γράμματα
- Έλληνες συγγραφείς
- Iστοσελίδα για τον πολιτισμό
- Milo Manara
- Όταν Ο Wile E. Coyote έπιασε τον Roadrunner
- Al Margen-Página: Σχεδιάζει τις ατέλειες της εποχή μας
- Ο κόσμος μας στέλνει σκουπίδια ..Στέλνουμε πίσω μουσική.
- Άουσβιτς 70 χρόνια μετά..
- Ο λόφος των σταυρών στη Λιθουανία
- Stephen Fry:Η επιστροφή των μαρμάρων του Παρθενώνα
- National Geographic 2014
- Je suis Charlie!
- O γαλαξίας της Ανδρομέδας από το τηλεσκόπιο Hubble
- Βλέποντας τον κόσμο από το παράθυρο ενός αεροπλάνου
- Πώς βρέθηκε ο ναός του Όσιρι
- 21 φυσικά θαύματα του πλανήτη μας που πιθανόν δεν γνωρίζατε
- Νύχτα με το Βόρειο Σέλας
- Η θαυμάσια Κίνα
- Νύχτα τρόμου στο Παρίσι...To βίντεο της Monde από την επίθεση στο Bataclan!
- Παρίσι: Η ιστορία του πιανίστα που έπαιξε το "Imagine" στο Bataclan
- O Παγκόσμιος χάρτης στη λίμνη Klejtrup -Δανία
- Lands of wind ( χώρες του ανέμου)
- Μια ξενάγηση στην Ευρώπη με φωτογραφίες
- 22 θαύματα της φύσης που αξίζει να δείτε έστω μια φορά στη ζωή σας
- Μια εναέρια προοπτική στη χώρα του Βορρά -ΝΟΡΒΗΓΙΑ
- Σημαντικά κτίρια της Αθήνας
- Οδηγοί αρχαιολογικών μουσείων
- Πτήσεις σε πραγματικό χρόνο
- Σεισμοί σε πραγματικό χρόνο
- ΖΩΝΤΑΝΟ ΡΑΔΙΟΦΩΝΟ ΚΑΙ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΑΠ' ΟΛΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ !!!
- Δες το σπίτι σου
- Η μεγαλύτερη πινακοθήκη του κόσμου
- Εικονική περιήγηση της Ακρόπολης
- Μουσείο φυσ.ιστορίας Ουάσιγκτον-περιήγηση
- εικονική περιήγηση στην ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ
- Παγκόσμια στατιστικά σε πραγματικό χρόνο
- ECM Radio
- Δες τη ροή και την κατεύθυνση των ανέμων
- Πώς βλέπουμε ταινίες και σειρές
- Εικονικές περιηγήσεις εντός και εκτός Ελλάδας
- H ιστορία του Εθνικού Κήπου
- Anatomy-λεπτομερειακό και ΠΟΛΥ επεξηγηματικό πρόγραμμα
- Μια απίθανη ηλεκτρονική εγκυκλοπαίδεια
Παρασκευή 30 Μαρτίου 2012
Συγκινητική η πρωτοβουλία συμπαράστασης των Γάλλων λoγίων
Koρυφαίοι Γάλλοι διανοούμενοι μεταξύ των οποίων οι
Alain Badiou Etienne Balibar
Jean-Luc Nancy
μαζί με εκατοντάδες Ευρωπαίους στοχαστές υπογράφουν κείμενο υποστήριξης του ελληνικού λαού, το οποίο δημοσίευσε (21/2/2012) η διαδικτυακή έκδοση της Liberation και αργότερα η έντυπη. Το κείμενο υποστήριξης βρίσκεται σε διάφορες γλώσσες στην ιστοσελίδα http://www.editions-lignes.com/Save-The-Greek-People.html και μέχρι σήμερα (20/3/2012) το έχουν υπογράψει περισσότεροι από 1.400 διανοούμενοι και στοχαστές από διάφορες χώρες . Παρακάτω ακολουθεί το κείμενο υποστήριξης στην Ελληνική γλώσσα:
Alain Badiou Etienne Balibar
Jean-Luc Nancy
μαζί με εκατοντάδες Ευρωπαίους στοχαστές υπογράφουν κείμενο υποστήριξης του ελληνικού λαού, το οποίο δημοσίευσε (21/2/2012) η διαδικτυακή έκδοση της Liberation και αργότερα η έντυπη. Το κείμενο υποστήριξης βρίσκεται σε διάφορες γλώσσες στην ιστοσελίδα http://www.editions-lignes.com/Save-The-Greek-People.html και μέχρι σήμερα (20/3/2012) το έχουν υπογράψει περισσότεροι από 1.400 διανοούμενοι και στοχαστές από διάφορες χώρες . Παρακάτω ακολουθεί το κείμενο υποστήριξης στην Ελληνική γλώσσα:
Να σώσουμε τον ελληνικό λαό απο τους σωτήρες του!
Τη στιγμή που ένας στους δύο Έλληνες νέους είναι άνεργος, 25.000 άστεγοι περιπλανώνται στους δρόμους της Αθήνας, το 30% του πληθυσμού βρίσκεται κάτω από το όριο της φτώχιας, χιλιάδες οικογένειες υποχρεούνται να βάλουν τα παιδιά τους σε ιδρύματα προκειμένου να μην πεθάνουν από την πείνα και το κρύο, νεόφτωχοι και πρόσφυγες δίνουν μάχες για τους σκουπιδοτενεκέδες στους δημόσιους χώρους, οι «σωτήρες» της Ελλάδας, υπό το πρόσχημα ότι οι Έλληνες «δεν καταβάλουν αρκετές προσπάθειες», επιβάλλουν ένα νέο σχέδιο βοήθειας που διπλασιάζει τη χορηγούμενη θανατηφόρα δόση. Ένα σχέδιο που καταργεί το εργατικό Δίκαιο και καταδικάζει τους φτωχούς σε ακραία ένδεια, εξαφανίζοντας παράλληλα τις μεσαίες τάξεις.
Ο στόχος δεν είναι σε καμία περίπτωση η «σωτηρία» της Ελλάδας: όλοι οι οικονομολόγοι που είναι άξιοι του ονόματός τους συμφωνούν επ' αυτού. Το ζητούμενο είναι να κερδηθεί χρόνος προκειμένου να σωθούν οι πιστωτές ενώ παράλληλα η χώρα οδηγείται σε μια προδιαγεγραμμένη χρεοκοπία. Πρωτίστως, το ζητούμενο είναι να μετατραπεί η Ελλάδα σε εργαστήριο μιας κοινωνικής μεταλλαγής που θα γενικευθεί, σε έναν δεύτερο χρόνο, σε ολόκληρη την Ευρώπη. Το μοντέλο που δοκιμάζεται πάνω στους Έλληνες είναι εκείνο μιας κοινωνίας χωρίς δημόσιες υπηρεσίες, στο πλαίσιο της οποίας τα σχολεία, τα νοσοκομεία και τα ιατρικά κέντρα κατεδαφίζονται, η υγεία καθίσταται προνόμιο των πλουσίων, οι ευπαθείς πληθυσμοί προορίζονται για μια προγραμματισμένη εξόντωση, ενώ όσοι εξακολουθούν να έχουν μια εργασία καταδικάζονται σε ακραίες μορφές εργασιακής επισφάλειας και οικονομικής εξαθλίωσης.
Προκειμένου όμως αυτή η αντεπίθεση του νεοφιλελευθερισμού να πετύχει τον στόχο της χρειάζεται να εγκαθιδρύσει ένα καθεστώς που καταργεί τα πλέον στοιχειώδη δημοκρατικά δικαιώματα. Με διαταγή των σωτήρων, βλέπουμε λοιπόν να εγκαθίστανται στην Ευρώπη κυβερνήσεις τεχνοκρατών που περιφρονούν τη λαϊκή κυριαρχία. Πρόκειται για ένα σημείο καμπής όσον αφορά στα κοινοβουλευτικά καθεστώτα στο πλαίσιο των οποίων βλέπουμε τους «αντιπροσώπους του λαού» να εξουσιοδοτούν εν λευκώ τους ειδικούς και τους τραπεζίτες, απαρνούμενοι την υποτιθέμενη εξουσία τους να αποφασίζουν. Ένα είδος κοινοβουλευτικού πραξικοπήματος, το οποίο προσφεύγει, μεταξύ άλλων, και σε ένα διευρυμένο κατασταλτικό οπλοστάσιο απέναντι στις λαϊκές διαμαρτυρίες. Έτσι, από τη στιγμή που οι βουλευτές επικύρωσαν την διαμετρικά αντίθετη με την εντολή που είχαν λάβει σύμβαση που τους υπαγόρευσε η Τρόικα (Ευρωπαϊκή Ένωση, Κεντρική Ευρωπαϊκή Τράπεζα, Διεθνές Νομισματικό Ταμείο), μια εξουσία στερούμενη δημοκρατικής νομιμότητας υποθήκευσε το μέλλον της χώρας για τα επόμενα τριάντα ή σαράντα χρόνια.
Παράλληλα, η Ευρωπαϊκή Ένωση ετοιμάζεται να δημιουργήσει έναν δεσμευμένο τραπεζικό λογαριασμό στον οποίον θα κατατίθεται απευθείας η βοήθεια προς την Ελλάδα προκειμένου να χρησιμοποιείται αποκλειστικά προς όφελος του χρέους. Τα έσοδα της χώρας οφείλουν να αφιερώνονται κατά «απόλυτη προτεραιότητα» στην εξόφληση των πιστωτών και, εφόσον παραστεί ανάγκη, να κατατίθενται απευθείας σε αυτόν τον λογαριασμό την διαχείριση του οποίου έχει αναλάβει η Ευρωπαϊκή Ένωση. Η Σύμβαση υπαγορεύει ρητά ότι κάθε νέα υποχρέωση που θα προκύπτει στο πλαίσιό της θα διέπεται από το αγγλικό δίκαιο, το οποίο απαιτεί υλικές εγγυήσεις, ενώ οι διενέξεις θα εκδικάζονται από τα δικαστήρια του Λουξεμβούργου, με την Ελλάδα να έχει αποποιηθεί εκ των προτέρων κάθε δικαίωμα προσφυγής ενάντια σε όποια κατάσχεση αποφασίσουν οι πιστωτές της. Για να ολοκληρωθεί η εικόνα, οι ιδιωτικοποιήσεις έχουν ανατεθεί σε ένα Ταμείο υπό τη διαχείριση της Τρόικας στο οποίο θα κατατίθενται οι τίτλοι ιδιοκτησίας των δημοσίων αγαθών. Εν συντομία, έχουμε να κάνουμε με μια γενικευμένη λεηλασία, χαρακτηριστικό γνώρισμα του χρηματοπιστωτικού καπιταλισμού που προσφέρει εν προκειμένω στον εαυτό του μια θεσμική καθοσίωση. Στο βαθμό που πωλητές και αγοραστές θα κάθονται στην ίδια πλευρά του τραπεζιού, δεν έχουμε την παραμικρή αμφιβολία ότι το εν λόγω εγχείρημα ιδιωτικοποιήσεων αποτελεί πραγματικό συμπόσιο για τους αγοραστές.
Όλα τα μέτρα που έχουν ληφθεί έως τώρα είχαν ως μοναδικό αποτέλεσμα την εμβάθυνση του ελληνικού εθνικού χρέους το οποίο, με τη βοήθεια των σωτήρων που δανείζουν με τοκογλυφικά επιτόκια, έχει κυριολεκτικά εκτοξευθεί στα ύψη προσεγγίζοντας το 170% ενός ακαθάριστου εθνικού προϊόντος σε ελεύθερη πτώση, ενώ το 2009 δεν αντιπροσώπευε παρά το 120%. Μπορεί κανείς να στοιχηματίσει ότι αυτός ο εσμός σχεδίων σωτηρίας -τα οποία παρουσιάζονται κάθε φορά ως «τελικά»- δεν στόχευε παρά στο να εξασθενίσει ολοένα και περισσότερο τη θέση της Ελλάδας ούτως ώστε, στερούμενη κάθε δυνατότητας να προτείνει από μόνη της τους όρους μιας ανασυγκρότησης, να εξαναγκαστεί να εκχωρήσει τα πάντα στους πιστωτές της υπό τον εκβιασμό «καταστροφή ή λιτότητα». Η τεχνητή και καταναγκαστική επιδείνωση του προβλήματος του χρέους χρησιμοποιήθηκε σαν όπλο εφόδου για την άλωση μιας κοινωνίας στο σύνολό της.
Σκόπιμα χρησιμοποιούμε εδώ όρους που ανήκουν στη στρατιωτική ορολογία: πρόκειται σαφώς για έναν πόλεμο που διεξάγεται με τα μέσα της οικονομίας, της πολιτικής και του δικαίου, έναν πόλεμο ταξικό εναντίον ολόκληρης της κοινωνίας. Και τα λάφυρα που η χρηματοπιστωτική τάξη υπολογίζει να αποσπάσει από «τον εχθρό» είναι τα κοινωνικά κεκτημένα και τα δημοκρατικά δικαιώματα, αλλά αυτό που διακυβεύεται σε τελική ανάλυση είναι η δυνατότητα για μια ανθρώπινη ζωή. Και η ζωή εκείνων που δεν παράγουν ή δεν καταναλώνουν αρκετά σε σύγκριση με τις στρατηγικές μεγιστοποίησης του κέρδους, δεν πρέπει να διατηρηθεί.
Έτσι, η αδυναμία μιας χώρας πιασμένης στη μέγγενη της χωρίς όρια κερδοσκοπίας και των καταστροφικών σχεδίων σωτηρίας, γίνεται η μυστική πόρτα από την οποία εισβάλλει βίαια ένα μοντέλο κοινωνίας σύμφωνο προς τις απαιτήσεις του νέο-φιλελεύθερου φονταμενταλισμού. Μοντέλο που προορίζεται για ολόκληρη την Ευρώπη και πέραν αυτής. Αυτό είναι το πραγματικό διακύβευμα, και γι αυτό η υπεράσπιση του ελληνικού λαού δεν είναι συρρικνώσιμη σε μια χειρονομία αλληλεγγύης ή αφηρημένης ανθρωπιάς: διακυβεύεται το μέλλον της δημοκρατίας και η τύχη των ευρωπαϊκών λαών. Παντού η «επιτακτική αναγκαιότητα» μιας «οδυνηρής αλλά σωτήριας» λιτότητας θα μας παρουσιαστεί ως το μέσον για να αποφύγουμε τη μοίρα της Ελλάδας, ενώ οδηγεί κατευθείαν σε αυτήν.
Μπροστά σε αυτή την οργανωμένη επίθεση ενάντια στην κοινωνία, μπροστά στην καταστροφή και των τελευταίων νησίδων της δημοκρατίας, καλούμε τους συμπολίτες μας, τους γάλλους και ευρωπαίους φίλους μας να εκφρασθούν σθεναρά. Δεν πρέπει να αφήσουμε το μονοπώλιο του λόγου στους ειδήμονες και στους πολιτικάντηδες. Το γεγονός ότι το αίτημα κυρίως των γερμανών και των γάλλων ιθυνόντων είναι η απαγόρευση πλέον των εκλογών στην Ελλάδα μπορεί να μάς αφήνει άραγε αδιάφορους; Ο στιγματισμός και η συστηματική δυσφήμηση ενός λαού δεν θα άξιζε άραγε μια απάντηση; Είναι δυνατόν να μην υψώσουμε την φωνή μας ενάντια στη θεσμική δολοφονία του ελληνικού λαού; Και μπορούμε άραγε να σιωπούμε μπροστά στην καταναγκαστική εγκαθίδρυση ενός συστήματος που θέτει εκτός νόμου ακόμη και την ίδια την ιδέα της κοινωνικής αλληλεγγύης;
Βρισκόμαστε σε ένα σημείο μη επιστροφής. Είναι επείγον να δώσουμε τη μάχη των αριθμών και τον πόλεμο των λέξεων για να αναχαιτίσουμε την ακραίο-φιλελεύθερη ρητορική του φόβου και της παραπληροφόρησης. Είναι επείγον να αποδομήσουμε τα μαθήματα ηθικής που συσκοτίζουν την πραγματική διαδικασία που εκτυλίσσεται μέσα στην κοινωνία. Είναι κάτι περισσότερο από επείγον να απομυθοποιήσουμε τη ρατσιστική εμμονή περί ελληνικής «ιδιαιτερότητας» που φιλοδοξεί να αναγάγει τον υποτιθέμενο εθνικό χαρακτήρα ενός λαού (τεμπελιά ή κατά βούληση πονηριά) σε πρωταρχική αιτία μιας κρίσης η οποία στην πραγματικότητα είναι παγκόσμια. Αυτό που μετρά σήμερα δεν είναι οι ιδιαιτερότητες, πραγματικές ή φαντασιακές, αλλά τα κοινά: η τύχη ενός λαού που θα επηρεάσει και τους άλλους.
Πολλές τεχνικές λύσεις έχουν προταθεί για να βγούμε από το δίλημμα «ή καταστροφή της κοινωνίας ή πτώχευση» (πράγμα που σημαίνει, το βλέπουμε σήμερα: «και καταστροφή και πτώχευση»). Όλες οι λύσεις πρέπει να εξεταστούν σαν στοιχεία στοχασμού προκειμένου να οικοδομήσουμε μιαν άλλη Ευρώπη. Αλλά κατ' αρχάς πρέπει να καταγγείλουμε το έγκλημα, να αναδείξουμε την κατάσταση στην οποία βρίσκεται ο ελληνικός λαός, εξ αιτίας των «σχεδίων βοήθειας» τα οποία έχουν συλληφθεί από και για τους κερδοσκόπους και τους πιστωτές. Τη στιγμή που ένα κίνημα υποστήριξης υφαίνεται σε όλο τον κόσμο, όπου τα δίκτυα Ιντερνέτ βουίζουν από πρωτοβουλίες αλληλεγγύης, οι γάλλοι διανοούμενοι θα ήταν άραγε οι τελευταίοι που θα ύψωναν τη φωνή τους υπέρ της Ελλάδας; Χωρίς να περιμένουμε περισσότερο, ας πολλαπλασιάσουμε τα άρθρα, τις παρεμβάσεις στα μέσα, τις συζητήσεις, τις εκκλήσεις, τις διαδηλώσεις. Γιατί κάθε πρωτοβουλία είναι καλοδεχούμενη, κάθε πρωτοβουλία είναι επείγουσα. Σε ό,τι μας αφορά, ιδού τι προτείνουμε: να προχωρήσουμε τάχιστα στη δημιουργία μιας ευρωπαϊκής επιτροπής διανοουμένων και καλλιτεχνών για την αλληλεγγύη προς τον ελληνικό λαό που αντιστέκεται.
Αν δεν είμαστε εμείς, ποιος θα είναι;
Αν δεν είναι τώρα, πότε θα είναι
Ακολουθεί το γαλλικό κείμενο...
Sauvons le peuple grec de ses sauveurs !
Si vous souhaitez associer votre nom à cet appel, merci de compléter le formulaire figurant au bas du texte.
Au moment où un jeune Grec sur deux est au chômage, où 25 000 SDF errent dans les rues d’Athènes, où 30% de la population est tombée sous le seuil de pauvreté, où des milliers de familles sont obligées de placer leurs enfants pour qu’ils ne crèvent pas de faim et de froid, où nouveaux pauvres et réfugiés se disputent les poubelles dans les décharges publiques, les « sauveurs » de la Grèce, sous prétexte que les Grecs « ne font pas assez d’efforts », imposent un nouveau plan d’aide qui double la dose létale administrée. Un plan qui abolit le droit du travail, et qui réduit les pauvres à l’extrême misère, tout en faisant disparaître du tableau les classes moyennes.
Le but ne saurait être le « sauvetage » de la Grèce : sur ce point, tous les économistes dignes de ce nom sont d’accord. Il s’agit de gagner du temps pour sauver les créanciers tout en menant le pays à une faillite différée. Il s’agit surtout de faire de la Grèce, avec la collaboration active de sa propre classe dirigeante, le laboratoire d’un changement social qui, dans un deuxième temps, se généralisera à toute l’Europe. Le modèle expérimenté sur les Grecs est celui d’une société sans services publics, où les écoles, les hôpitaux et les dispensaires tombent en ruine, où la santé devient le privilège des riches, où les populations vulnérables sont vouées à une élimination programmée, tandis que ceux qui travaillent encore sont condamnés aux formes extrêmes de la paupérisation et de la précarisation.
Mais pour que cette offensive du néolibéralisme puisse arriver à ses fins, il faut instaurer un régime qui fait l’économie de droits démocratiques les plus élémentaires. Sous l’injonction des sauveurs, on voit donc s’installer en Europe des gouvernements de technocrates qui font fi de la souveraineté populaire. Il s’agit d’un tournant dans les régimes parlementaires où l’on voit les « représentants du peuple » donner carte blanche aux experts et aux banquiers, abdiquant leur pouvoir décisionnel supposé. Un coup d’Etat parlementaire en quelque sorte, qui fait aussi appel à un arsenal répressif amplifié face aux protestations populaires. Ainsi, dès lors que les députés ont ratifié la convention dictée par la troïka (l’Union européenne, la Banque centrale européenne et le Fonds monétaire international), diamétralement opposée au mandat qu’ils avaient reçu, un pouvoir dépourvu de légitimité démocratique aura engagé l’avenir du pays pour trente ou quarante ans.
Parallèlement l’Union européenne s’apprête à constituer un compte bloqué où serait directement versée l’aide à la Grèce afin qu’elle soit employée uniquement au service de la dette. Les recettes du pays devraient être en « priorité absolue » consacrées au remboursement de créanciers, et, si besoin est, directement versées à ce compte géré par l’Union européenne. La convention stipule que toute nouvelle obligation émise dans son cadre sera régie par le droit anglais, qui engage des garanties matérielles, alors que les différends seront jugés par les tribunaux du Luxembourg, la Grèce ayant renoncé d’avance à tout droit de recours contre une saisie décidée par ses créanciers. Pour compléter le tableau, les privatisations sont confiées à une caisse gérée par la troïka, où seront déposés les titres de propriété de biens publics. Bref, c’est le pillage généralisé, trait propre du capitalisme financier qui s’offre ici une belle consécration institutionnelle. Dans la mesure où vendeurs et acheteurs siégeront du même côté de la table, on ne doute guère que cette entreprise de privatisation soit un vrai festin pour les repreneurs (qu’ils soient grecs ou étrangers)…
Or toutes les mesures prises jusqu’à maintenant n’ont fait que creuser la dette souveraine grecque et, avec le secours de sauveurs qui prêtent à des taux usuraires, celle-ci a carrément explosé en approchant des 170% d’un PIB en chute libre, alors qu’en 2009 elle n’en représentait encore que 120%. Il est à parier que cette cohorte de plans de sauvetage - à chaque fois présentés comme « ultimes » - n’a eu d’autre but que d’affaiblir toujours davantage la position de la Grèce de sorte que, privée de toute possibilité de proposer elle-même les termes d’une restructuration, elle soit réduite à tout céder à ses créanciers sous le chantage de « la catastrophe ou l’austérité ».
L’aggravation artificielle et coercitive du problème de la dette a été utilisée comme une arme pour prendre d’assaut une société entière. C’est à bon escient que nous employons ici des termes relevant du domaine militaire : il s’agit bel et bien d’une guerre conduite par les moyens de la finance, de la politique et du droit, une guerre de classe contre la société entière. Et le butin que la classe financière compte arracher à « l’ennemi », ce sont les acquis sociaux et les droits démocratiques, mais au bout du compte, c’est la possibilité même d’une vie humaine. La vie de ceux qui ne produisent ou ne consomment pas assez au regard des stratégies de maximisation du profit, ne doit plus être préservée.
Ainsi, la faiblesse d’un pays pris en étau entre la spéculation sans limites et les plans de sauvetage dévastateurs, devient la porte dérobée par où fait irruption un nouveau modèle de société conforme aux exigences du fondamentalisme néolibéral. Modèle destiné à toute l’Europe et plus si affinités. C’est le véritable enjeu et c’est pour cela que défendre le peuple grec ne se réduit pas à un geste de solidarité ou d’humanité abstraite : l’avenir de la démocratie et le sort des peuples européens sont en question. Partout la « nécessité impérieuse » d’une austérité « douloureuse, mais salutaire » va nous être présentée comme le moyen d’échapper au destin grec, alors qu’elle y mène tout droit.
Devant cette attaque en règle contre la société, devant la destruction des derniers îlots de la démocratie, nous appelons nos concitoyens, nos amis français et européens à s’exprimer haut et fort. Il ne faut pas laisser le monopole de la parole aux experts et aux politiciens. Le fait qu’à la demande des dirigeants allemands et français en particulier la Grèce soit désormais interdite d’élections peut-il nous laisser indifférents ? La stigmatisation et le dénigrement systématique d’un peuple européen ne mériteraient-ils pas une riposte ? Est-il possible de ne pas élever sa voix contre l’assassinat institutionnel du peuple grec ? Et pouvons-nous garder le silence devant l’instauration à marche forcée d’un système qui met hors la loi l’idée même de solidarité sociale ?
Nous sommes au point de non-retour. Il est urgent de mener la bataille des chiffres et la guerre des mots pour contrer la rhétorique ultralibérale de la peur et de la désinformation. Il est urgent de déconstruire les leçons de morale qui occultent le processus réel à l’œuvre dans la société. Il devient plus qu’urgent de démystifier l’insistance raciste sur la « spécificité grecque », qui prétend faire du caractère national supposé d’un peuple (paresse et roublardise à volonté) la cause première d’une crise en réalité mondiale. Ce qui compte aujourd’hui ne sont pas les particularités, réelles ou imaginaires, mais les communs : le sort d’un peuple qui affectera tous les autres.
Bien des solutions techniques ont été proposées pour sortir de l’alternative « ou la destruction de la société ou la faillite » (qui veut dire, on le voit aujourd’hui : « et la destruction et la faillite »). Toutes doivent être mises à plat comme éléments de réflexion pour la construction d’une autre Europe. Mais d’abord il faut dénoncer le crime, porter au grand jour la situation dans laquelle se trouve le peuple grec à cause des « plans d’aide » conçus par et pour les spéculateurs et les créanciers. Au moment où un mouvement de soutien se tisse autour du monde, où les réseaux d’Internet bruissent d’initiatives de solidarité, les intellectuels français seraient-ils donc les derniers à élever leur voix pour la Grèce ? Sans attendre davantage, multiplions les articles, les interventions dans les médias, les débats, les pétitions, les manifestations. Car toute initiative est bienvenue, toute initiative est urgente.
Pour nous, voici ce que nous proposons : aller très vite vers la formation d’un comité européen des intellectuels et des artistes pour la solidarité avec le peuple grec qui résiste. Si ce n’est pas nous, ce sera qui ? Si ce n’est pas maintenant, ce sera quand ?
Vicky Skoumbi, rédactrice en chef de la revue « αληthεια », Athènes, Michel Surya, directeur de la revue « Lignes », Paris, Dimitris Vergetis, directeur de la revue « αληthεια », Athènes.
Et : Giorgio Agamben, Diamanti Anagnostopoulou, Enzo Apicella, Albena Azmanova, Daniel Alvara,Alain Badiou, Jean-Christophe Bailly, Etienne Balibar, Fernanda Bernardo, David Berry, Sylvie Blocher, Laura Boella, Carlo Bordini, Hervé le Bras, Roberto Bugliani, Daniela Calabro, Claude Cambon, Maria Elena Carosella, Barbara Cassin, Bruno Clément, Danielle Cohen-Levinas, Christiane Cohendy, Yannick Courtel, Martin Crowely, Rolf Czeskleba-Dupont, Michel Deguy, Michel Didelot, Didier Deleule, Claire Denis, Georges Didi-Huberman, Costas Douzinas, Riccardo Drachi-Lorenz, Marie Ducaté, Leili Echghi, Les Economiste Atterrés, Roberto Esposito, Camille Fallen, Celine Flecheux, Chiara Frugoni, Ivetta Fuhrmann, Enzo Gallori, Jean-Marie Gleize, Francesca Isidori, Clio Karabelias, Jason Karaïndros, Stathis Kouvelakis, Pierre-Philippe Jandin, Fréderic Lordon, Jeremy Leaman, Jérôme Lèbre, Marie-Magdeleine Lessana, Jacques Lezra, Gianna Licchetta, Marco Mamone Capria Jean-Clet Martin, Pr. Jobst Meyer, Pierre Murat, Jean-Luc Nancy, Maurizio Neri, Gloria Origgi, Marco Palladini, Timothy Perkins, Matthaios Petrosino, Nicola Predieri, Stefano Pippa, Philippe Rahme, Jacques Rancière, Haris Raptis, Judith Revel, Elisabeth Rigal, Franco Romanò, Avital Ronell, Jacob Rogozinski, Alessandro Russo, Hugo Santiago, Ingo Schmidt, Beppe Sebaste, Giacomo Sferlazzo, Amalia