|
- ΑΡΧΙΚΗ
- ΤΕΧΝΗ
- M.Mπρεχτ
- Άπαντα Οδ.Ελύτη νο1
- Άπαντα Οδ.Ελύτη νο2
- Άπαντα Οδ.Ελύτη νο3
- Άπαντα Οδ.Ελύτη νο4
- Άπαντα Οδ.Ελύτη νο5
- Κ.Καβάφης Άπαντα
- Γ.Τσαρούχης
- Γιάννης Ρίτσος 1-Ποιήματα Άπαντα
- Γιάννης Ρίτσος 2- Άπαντα συνέχεια-...
- Γιάννης Ρίτσος 3 Άπαντα συνέχεια...
- Γιάννης Ρίτσος 4 Άπαντα συνέχεια...
- Γιάννης Ρίτσος 5 Άπαντα συνέχεια...
- Γ.Σεφέρης
- Άπαντα Καρυωτάκη
- Θ.Βέγγος
- Charle Chaplin
- Gustav Klimt
- Vincent van Gogh
- Salvador Dali
- Η βροχή μέσα στους πίνακες
- Η Γυναίκα μέσα στους πίνακες
- Η υπέροχη γυναίκα... μια πραγματική θεά...στο πέρασμα των αιώνων...
- ΥπερρεαλισμόςΤ.Barbey
- Υπερρεαλισμός2Erik Johanson—Caras Ionut
- O μαγικός ρεαλισμός του Rob Gonsalves
- Κλασσικοί πίνακες που ζωντανεύουν
- "Έναστρη νύχτα" του Βαν Γκογκ
- Box
- Iστοσελίδα με ποιητές και ποιήματα
- Η τέχνη της πόλης
- 13 πίνακες του Edward Hopper ζωντανεύουν μαγικά
- Οι χειροποίητες σκιές της Λότε Ράινιγκερ
- Η απείρως πολύχρωμη βιοποικιλότητα των Fractals
- Pieter Bruegel: Η Αμαρτία και η «Σωτηρία»
- John Atkinson Grimshaw
- Gregory Ferrand
- No Blue Without Yellow
- street art
- Gallery Invasion (εισβολή στη γκαλερί)
- Το σκάκι μέσα από τις ζωγραφικές πινελιές
- Ο κόσμος του graffiti
- Διασχίζοντας τον κόσμο του Graffiti
- NONE
- Μάνος Χατζιδάκις
- Μίκη Θεοδωράκη:"δακρυσμένα μάτια"
- Ολόκληρα άλμπουμ Ελλήνων δημιουργών Μικρούτσικος-Πλέσσας-Σαββοπουλος-Θαλασσινός κλπ
- Η Λιτανεία των Αγίων
- Συμφωνία Μπολερό-Ραβέλ
- Η δύναμη και η μαγεία της μουσικής
- Stand By Me
- Μουσική χωρίς όρια
- Το τελευταίο τάγκο στην Αθήνα
- Tony Bennet-Lady Gaga
- Ορχήστρα γραφείου
- Μουσική με 565 ποτήρια
- Διασκευή του “One” των metallica
- nabucco
- Η ιστορία της μουσικής
- H κλασσική μουσική ..Το κλειδί για την πόρτα της κωμωδίας!!
- Η παρέλαση των θαυμάτων
- To μπαρόκ που έγινε ροκ.
- Δωμάτιο συνήχησης
- Four Musicians Playing Bolero On One Cello
- Π. Σιδηρόπουλος 25 χρόνια μετά τον θάνατό του
- Ποιος ήταν ο Κώστας Μπέζος που έγινε ρεμπέτης
- Woodstock 1969 και τα παιδιά των λουλουδιών
- Ρεμπέτικο- Rebetiko
- Ο κύκλος της ζωής
- The Maker
- Καρικατούρες μιας αληθινής ζωής
- Λεμονιά
- Πώς η ζωή σου αγγίζει τους άλλους
- H αποτύπωση μιας ταλάντωσης ενός χθεσινού κόσμου
- Ζωγραφίζοντας την αγάπη
- Alma
- Bottle
- Χρωμοφοβία
- Πώς δημιουργείται ένας ΝΑΖΙ
- Ο λαθρεπιβάτης
- Fallin’ Floyd
- Ένας τυχερός άνθρωπος
- Το φαινόμενο Κούλιτζ
- Φεύγοντας από το σπίτι -leaving home
- H σκύλα
- Ο χάρος βγήκε παγανιά
- Η αγάπη για τη ζωή
- Παρουσία και πραγματικότητα
- Jack
- Emi
- "Soar" - "Πτήση"
- Όταν στιγματίζεσαι με το "μηδέν"
- To δώρο-the present
- On the Other Side of the Woods -Η άλλη μεριά του δάσους
- The Kiosk (το περίπτερο)
- Δανεικός χρόνος - Borrowed Time
- DINNER FOR FEW-Δείπνο για λίγους
- Bao
- Photographs
- Η δύναμη της ενσυναίσθησης
- Weekends
- Ίσως είμαι εγώ/Maybe it’s me
- BreakingPoint-οριακό σημείο
- Father And Daughter
- Driftless-χωρίς οδηγό
- UMBRELLA
- 40 εγκαταλελειμμένα έργα τέχνης
- Γραφικά εκκλησάκια
- Ρωσικά ορυχεία με ψυχεδελικά σχέδια
- Μόσχα 1954
- Η τέχνη του δρόμου
- 45 ασπρόμαυρες φωτο που ζωντανεύουν
- Οδός Θερμοπυλών στο Παρίσι
- Φωτό του Β΄ παγκ.πολέμου
- 25 δημιουργικά γλυπτά στον κόσμο
- Τα ωραιότερα βιβλιοπωλεία του κόσμου
- Τα φλεγόμενα βράχια Λυκία-Μ.Ασία
- 30 δυνατές φωτογραφίες
- 24 φωτογραφίες που αξίζει να δεις
- Γνώρισε τον κόσμο στην Ελλάδα
- 17 μνημεία που επέλεξε η UNESCO
- 50 από τις πιο όμορφες γυναίκες
- ΑΝΟΙΞΗ
- National Geographic 2014
- 30 γοητευτικές και ιστορικές φωτογραφίες που αξίζει να δείτε...
- Ιστορικές φωτογραφίες
- Μέσα σε 100 φωτογραφίες,η ιστορία του «Καρυοθραύστη»
- Οι 17 πιο όμορφες μικρές πόλεις της Ευρώπης
- 12 απίστευτα οικογενειακά πορτραίτα
- Σπάνιες φωτογραφίες διασωθέντων του Τιτανικού
- Τα χρώματα των πόλεων με το φακό του Wayne Sorce (1946 - 2015)
- Επιχρωματσμένες καρτ ποστάλ της Βενετίας του 19ου αιώνα
- Διαγωνισμός φωτογραφίας National Geographic 2019... οι νικητές
- Awesome Photos-Εντυπωσιακές φωτογραφίες
- Όταν ο φωτογραφικός φακός βρίσκεται σε μεγάλα κέφια...
- Η γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου
- ΦΑΡΟΙ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
- Σμύρνη:Το χαμένο βίντεο
- Λάκης Σάντας
- Λευκά όρη-Κρήτη
- Η πιο όμορφη χώρα του κόσμου
- Άγιον Όρος
- Νησιά της άγονης γραμμής
- Τοπία της χώρας μας
- Το παλιό ελληνικό σχολείο
- Η Ελλάδα του 1950
- Αθήνα 1961
- Αθήνα 1970
- Η Αθήνα στο διάβα του χρόνου
- ΑΘήνα:Θεματικός-εικονικός πανοραμικός χάρτης
- Μοναστηράκι
- Απέραντο γαλάζιο
- Ονόματα πλατειών της Αθήνας
- Τα μυστικά του Παρθενώνα
- Ψηφιακή περιήγηση του Παρθενώνα
- Moving Athens (REMIX)
- Μετέωρα..ένα πανέμορφο εναέριο βίντεο
- Santorini: Volcano History - Σαντορίνη: Ιστορία του Ηφαιστείου
- φωτογραφίες από την Ελλάδα του 1965
- Τα ποτάμια της Αθήνας όπως ήταν
- Κοιτώντας από ψηλά τις Μυκήνες
- Φωτογραφίες του Wolfgang Suschitzky της Ελλάδας του 1960
- Το οδοιπορικό του φωτογράφου Henri Cartier Bresson στην Ελλάδα
- Φράγμα Μαραθώνα: 90 χρόνια ιστορίας
- Project Tilos-Γνώρισε το πρώτο πραγματικά «πράσινο» νησί στη Μεσόγειο
- ATHENS IN SILENCE
- Ξενάγηση στην Κλασική Αθήνα (5ος αιώνας π.Χ.) - 3D αναπαράσταση-Ancient Athens 3D
- Σημεία των καιρών
- Λόγια Μεγάλων
- Ο πολύτιμος χόνος των ωρίμων
- Ράινερ-Μαρία Ρίλκε:για την παιδική ηλικία
- ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΝΩΜΑΛΙΑ- SOCIAL ANOMALY
- Όμορφος κόσμος
- Κλιματική Αλλαγή
- Μια ενδιαφέρουσα ιστορία
- Η λειψυδρία θα είναι το πιο σημαντικό πρόβλημα του πλανήτη..
- Αλεύρι-ψωμί..Όμορφες εικόνες
- Κορνήλιος Καστοριάδης
- Γίνεται
- Σοφία-Φιλόσοφοι
- Γεγονότα του 2014 μέσα από εικόνες
- Ωδή στον Βαγγέλη Γιακουμάκη...
- Είμαστε τελικά ρατσιστές εμείς οι Έλληνες;
- Οι Ιάπωνες εργάτες που ζουν σε Internet Café
- Τσερνόμπιλ 29 χρόνια μετά..
- Το βυρσοδεψείο
- Το ψέμα που ζούμε (The Lie We Live)
- O εφιάλτηs της κατανάλωσης
- Η ιστορία της Mosanto-Το νέο τραγούδι του Manu Chao για την ελευθερία των σπόρων
- Τα ερωτήματα που προκύπτουν γύρω από τον κόσμο μας, βλέποντας αυτές τις εικόνες
- Ένα τραγούδι για τις φάλαινες -A song for the whales
- Happiness (ευτυχία)
- La Madre Buena (The Good Mother)
- Are You Lost in the World Like Me?
- Peripheria
- BALANCE-Ισορροπία
- Le Gouffre-Το χάσμα
- σκίτσα μιας πραγματικής ζωής
- Transparency- Διαφάνεια
- Noisia - Mantra
- Τσερνόμπιλ: Οι συγκλονιστικές μαρτυρίες των κατοίκων
- Spoon
- Wire Cutters
- The Turning Point-"Το σημείο στροφής"
- Woody
- MAN 2020
- Selfies by Claudius Gentinetta
- BLAU
- All Jerk, No Work
- Cosmonaut
- Ο θαυμαστός κόσμος του Albert Kahn
- Οδοιπορικό στην Ν.Αμερική
- Οι ανταύγειες του κόσμου μας
- Η μαγεία στην κορυφή του κόσμου
- Τα αγάλματα στο νησί του Πάσχα
- Ταξίδι στην Ήπειρο
- Η λίμνη Maggiore
- Η λίμνη Λεμάν και οι Deep Purple
- Η μεγαλύτερη λίμνη της Παταγωνίας
- Ασπρόμαυρο ταξίδι στο χωροχρόνο
- 100 χρόνια σε...δέκα λεπτά
- ταξιδεύοντας
- Η ιστορία του κόσμου σε 2 λεπτά
- Ο γύρος του κόσμου σε δύο λεπτά
- "πετώντας" στα πέρατα του κόσμου
- Ένα ταξιδάκι σε 25 από τις πιο χρωματιστές γωνιές της Ελλάδας
- 10 καλύτερες πόλεις για αποδράσεις στην Ευρώπη
- Η Κούβα μέσα από την ομορφιά της πραγματικότητας αλλά και της απομόνωσης
- Tαξίδι στην Ανταρκτική μέσα από 20 εικόνες
- Περιδιαβαίνοντας τους όμορφους δρόμους του κόσμου
- Δυο γυναίκες για πέταμα-Αρμάντα Γκουιντούτσι
- Ρόμπερτ Μούζιλ:Περί Βλακείας
- Έντγαρ Άλλαν Πόε:Βερενίκη, Το κοράκι
- Αλμπέρ Καμύ:Ο μύθος τουΣίσυφου,Η πτώση,Ο επαναστατημένος άνθρωπος,Οι δίκαιοι,Ο ξένος
- Φραντς Κάφκα:Η Δίκη,Ο Πύργος,Η Μεταμόρφωση
- Ν.Άσιμος:αναζητώντας κροκάνθρωπους-
- Ηλίας Βενέζης:Αιολική Γη,Το Νούμερο31328
- Εμ. Ροΐδης:Η Πάπισσα Ιωάννα
- Πηνελόπη Δέλτα: Ο Τρελαντώνης,Ο Μάγκας,Τον καιρό του Βουλγαροκτόνου,Στα μυστικά του Βάλτου
- Νίκος Καζαντζάκης: O Χριστός ξανασταυρώνεται,βίος και η Πολιτεία του Αλέξη Ζορμπά,Ασκητική
- Α.Παπαδιαμάντης:Η φόνισσα,Η Σταχομαζώχτρα
- Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι:Το υπόγειο,Ο ηλίθιος,Έγκλημα και τιμωρία
- ΑΝΤΟΝ ΤΣΕΧΩΦ:Οι τρεις αδελφές(θεατρικό)
- Ομιλούντα βιβλία
- Όλα τα τεύχη του Αρκά
- Περιοδικά και κόμικς για όλους
- Το μυστικό της πυραμίδας...
- e-book-Ανοιχτή βιβλιοθήκη
- Η γλώσσα μας
- 24 γράμματα
- Έλληνες συγγραφείς
- Iστοσελίδα για τον πολιτισμό
- Milo Manara
- Όταν Ο Wile E. Coyote έπιασε τον Roadrunner
- Al Margen-Página: Σχεδιάζει τις ατέλειες της εποχή μας
- Ο κόσμος μας στέλνει σκουπίδια ..Στέλνουμε πίσω μουσική.
- Άουσβιτς 70 χρόνια μετά..
- Ο λόφος των σταυρών στη Λιθουανία
- Stephen Fry:Η επιστροφή των μαρμάρων του Παρθενώνα
- National Geographic 2014
- Je suis Charlie!
- O γαλαξίας της Ανδρομέδας από το τηλεσκόπιο Hubble
- Βλέποντας τον κόσμο από το παράθυρο ενός αεροπλάνου
- Πώς βρέθηκε ο ναός του Όσιρι
- 21 φυσικά θαύματα του πλανήτη μας που πιθανόν δεν γνωρίζατε
- Νύχτα με το Βόρειο Σέλας
- Η θαυμάσια Κίνα
- Νύχτα τρόμου στο Παρίσι...To βίντεο της Monde από την επίθεση στο Bataclan!
- Παρίσι: Η ιστορία του πιανίστα που έπαιξε το "Imagine" στο Bataclan
- O Παγκόσμιος χάρτης στη λίμνη Klejtrup -Δανία
- Lands of wind ( χώρες του ανέμου)
- Μια ξενάγηση στην Ευρώπη με φωτογραφίες
- 22 θαύματα της φύσης που αξίζει να δείτε έστω μια φορά στη ζωή σας
- Μια εναέρια προοπτική στη χώρα του Βορρά -ΝΟΡΒΗΓΙΑ
- Σημαντικά κτίρια της Αθήνας
- Οδηγοί αρχαιολογικών μουσείων
- Πτήσεις σε πραγματικό χρόνο
- Σεισμοί σε πραγματικό χρόνο
- ΖΩΝΤΑΝΟ ΡΑΔΙΟΦΩΝΟ ΚΑΙ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΑΠ' ΟΛΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ !!!
- Δες το σπίτι σου
- Η μεγαλύτερη πινακοθήκη του κόσμου
- Εικονική περιήγηση της Ακρόπολης
- Μουσείο φυσ.ιστορίας Ουάσιγκτον-περιήγηση
- εικονική περιήγηση στην ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ
- Παγκόσμια στατιστικά σε πραγματικό χρόνο
- ECM Radio
- Δες τη ροή και την κατεύθυνση των ανέμων
- Πώς βλέπουμε ταινίες και σειρές
- Εικονικές περιηγήσεις εντός και εκτός Ελλάδας
- H ιστορία του Εθνικού Κήπου
- Anatomy-λεπτομερειακό και ΠΟΛΥ επεξηγηματικό πρόγραμμα
- Μια απίθανη ηλεκτρονική εγκυκλοπαίδεια
Τετάρτη 21 Νοεμβρίου 2012
AΥΤΟ ΤΟ ΓΝΩΡΙΖΕΙΣ ;;;
Όταν ο μάστορας κάνει κι άλλη τέχνη...
Χαρείτε την Κάρμεν από μια ορχήστρα τεχνιτών που δουλεύουν σε μηχανουργείο.
Τρίτη 20 Νοεμβρίου 2012
Σημεία των καιρών
Σοφά λόγια ....επίκαιρα
Λόγια Μεγάλων.....εδώ
Ήταν "ματ" Johnny
H κίνηση ήρθε την τελευταία στιγμή.
Ξεψαχνίζονταν τώρα πιο πολύ στο φευγαλέο χαμόγελό σου...
Ζητούσες την προστασία που είχες πάρει
μα ποτέ δε γεύτηκες..
Η κίνηση ήρθε την τελευταία στιγμή.
Άρχισες πάλι το ίδιο το παιχνίδι-το παλιό
με μόνο καινούριο τα ρούχα σου...
Η κίνηση ήρθε την τελευταία στιγμή.
Κάπνισες το τσιγάρο με το ύφος του 'ιδιοκτήτη'
ενώ ο καπνός σου προσδιόριζε το αδιέξοδο...
Τώρα υπήρχε cola όπως ήθελες πάντοτε
έτσι δεν ξαναμίλησες για το ίδιο σενάριο
ούτε εκστασιάστηκες με τις ονειρεμένες,φτιαχτές στιγμές σου...
Έφυγες με τη λαθεμένη αστοχία σου
χωρίς να δώσεις λύση στην υπαρξιακή σου συμφόρηση...
Η κίνηση ήρθε την τελευταία στιγμή.
Ήταν "ματ" Johnny...
πκ 24/1/1981
Λόγια Μεγάλων.....εδώ
TO AKΡON ΑΩΤΟΝ ΤΗΣ ΑΓΑΝΑΚΤΗΣΗΣ......
Ήταν "ματ" Johnny
H κίνηση ήρθε την τελευταία στιγμή.
Ξεψαχνίζονταν τώρα πιο πολύ στο φευγαλέο χαμόγελό σου...
Ζητούσες την προστασία που είχες πάρει
μα ποτέ δε γεύτηκες..
Η κίνηση ήρθε την τελευταία στιγμή.
Άρχισες πάλι το ίδιο το παιχνίδι-το παλιό
με μόνο καινούριο τα ρούχα σου...
Η κίνηση ήρθε την τελευταία στιγμή.
Κάπνισες το τσιγάρο με το ύφος του 'ιδιοκτήτη'
ενώ ο καπνός σου προσδιόριζε το αδιέξοδο...
Τώρα υπήρχε cola όπως ήθελες πάντοτε
έτσι δεν ξαναμίλησες για το ίδιο σενάριο
ούτε εκστασιάστηκες με τις ονειρεμένες,φτιαχτές στιγμές σου...
Έφυγες με τη λαθεμένη αστοχία σου
χωρίς να δώσεις λύση στην υπαρξιακή σου συμφόρηση...
Η κίνηση ήρθε την τελευταία στιγμή.
Ήταν "ματ" Johnny...
πκ 24/1/1981
Δευτέρα 19 Νοεμβρίου 2012
Τρίτη 13 Νοεμβρίου 2012
Κυριακή 11 Νοεμβρίου 2012
Βραστά καρότα... ΚΑΛΗ ΟΡΕΞΗ
Απόσπασμα από το βιβλίο του Κωστάκη Ανάν "Βολική Αναισθησία"
"Φαντάσου μια φυλακή, όπου οι κρατούμενοι τρώνε κάθε μέρα διαφορετικό
φαγητό,
μακαρόνια τη Δευτέρα, τυρόπιτα την Τρίτη, φασόλια την Τετάρτη
και ούτω
καθεξής. Επιπλέον, κάθε Κυριακή, τους φέρνουνε μπουζούκια και
γίνεται στο
προαύλιο της φυλακής γλέντι μέχρι πρωίας. Μέχρι που μια
μέρα, η διοίκηση της
φυλακής συνειδητοποιεί ότι δεν υπάρχει σάλιο, τα
λεφτά έχουν τελειώσει, και ο
μόνος τρόπος για να συνεχίσει να υπάρχει
η φυλακή είναι να ταΐζουν τους
κρατούμενους βραστά καρότα κάθε μέρα,
πρωί-μεσημέρι-βράδυ. "Μα θα γίνει
εξέγερση, κύριε διευθυντά, θα μας
λιντσάρουν οι τρόφιμοι, και με το δίκιο
τους", λέει ένα τσιράκι στο
διευθυντή. Οπότε τι κάνει ο τελευταίος; Φωνάζει
στο γραφείο του δέκα
τσάτσους κρατούμενους και τους λέει να αρχίσουν να
διαδίδουν ότι η
κατάσταση είναι τόσο τραγική, που από την άλλη βδομάδα όλοι
οι
κρατούμενοι θα τρώνε σκατά, κυριολεκτικά όμως. Και ότι δεν είναι
απλά
φήμη, αλλά αναπόφευκτο και δεδομένο, θα ακουμπάς το δίσκο σου
στον
πάγκο και ο μάγειρας θα σου βάζει μέσα κουράδες,
τέλος.
Οι τσάτσοι αρχίζουν λοιπόν να κάνουν την δουλειά τους, το
νέο
κυκλοφορεί αμέσως παντού και το σοκ φυσικά είναι τεράστιο.
Υπάρχουν
βέβαια αντιδράσεις, όχι όμως σε πολύ μεγάλο βαθμό, γιατί όσο ο
άλλος
δεν βλέπει ακόμα τη σβουνιά στο πιάτο του, κάπου μέσα ελπίζει
ότι
μπορεί και να τη γλιτώσει.
Όσο οι μέρες περνάνε και οι
αντιδράσεις ψιλοφουντώνουν, οι τσάτσοι
αρχίζουν να παίζουν τεχνηέντως το
παιγνίδι της ενοχής: "Εδώ που τα
λέμε, βέβαια, καλά να πάθουμε, που θέλαμε
και μπουζούκια κάθε Κυριακή,
να τα λέμε και όλα".
Κάποιοι
λίγοι τρόφιμοι αντιδρούν και λένε ότι εμείς ρε παιδιά δεν
γουστάραμε ποτέ
μπουζούκια, ούτε ποτέ συμμετείχαμε στο γλέντι. Δεν
φτάνει που ανεχόμασταν
κάθε Κυριακή βράδυ τα σκυλάδικα σας, πρέπει
τώρα να την πληρώσουμε και εμείς
μαζί με όλους; Φυσικά, κανείς δεν
τους δίνει σημασία.
Προς το
τέλος της εβδομάδας, έχει πια επικρατήσει κλίμα μοιρολατρίας,
την αντίδραση
έχει διαδεχθεί η απάθεια και την απείθεια η αδράνεια. Ο
ξεθωριασμένος από τις
συνεχείς πλύσεις εγκέφαλος των κρατουμένου είναι
έτοιμος πλέον να δεχθεί το
χειρότερο, ως δικαιολογημένα αναπόφευκτο.
Και έτσι φτάνει η Κυριακή, και αργό το απόγευμα παίρνει το μικρόφωνο ο
διευθυντής και
ανακοινώνει: "Κύριοι, σας έχω ευχάριστα νέα. Ύστερα από
κοπιώδεις προσπάθειες
της διεύθυνσης και εμού προσωπικά, το μενού από
αύριο δεν θα είναι σκατά,
αλλά βραστά καρότα!!!" Και από κάτω φυσικά
γίνεται της ..............,
αγκαλιασμένοι οι κρατούμενοι κλαίνε από χαρά, οι
τσάτσοι ξελαρυγγιάζονται
"ζήτω ο διευθυντής!", το πλήθος αγάλλεται για
το θαύμα της τελευταίας
στιγμής.
Και ζήσαν αυτοί καλά και εμείς χειρότερα"
Πληροφορίες για το βιλίο και το συγγραφέα ΕΔΩ!!
ΚΙ ΕΔΩ...
Παρασκευή 9 Νοεμβρίου 2012
«Πληθυντικός της ευγενείας»
Υπήρχε στην αρχαία ελληνική γλώσσα;
Από πού επιβλήθηκε η χρήση του;
Πώς η αρχαιοελληνική δημοκρατικότητα απωθήθηκε από την ξενική δουλοπρέπεια
Από
τον Γιάννη Καρβέλα, Φιλόλογο
Ένα θέμα, που είτε αγνοείται είτε αποσιωπάται, είναι ο λεγόμενος «πληθυντικός της ευγενείας». Λίγοι γνωρίζουν ότι το γλωσσικό τούτο φαινόμενο είναι ξενικής προέλευσης. Ακόμη λιγότεροι υποψιάζονται, πως η χρήση του τα τελευταία 180 περίπου χρόνια έχει προκαλέσει σύγχυση στη γλώσσα μας και αφαιρέσει ένα σημαντικό ποσοστό από τη δημοκρατικότητά της.
Μπορούμε ν’ αρχίσουμε με
μερικές παρατηρήσεις πάνω στη χρήση του πληθυντικού στην αρχαία Ελλάδα. Η
αρχαία γλώσσα χρησιμοποιεί τον πληθυντικό μόνο με την αριθμητική του έννοια.
Βλέπουμε ότι ο ενικός δηλώνει ένα πρόσωπο ή πράγμα, ο δυικός δηλώνει δύο και ο
πληθυντικός περισσότερα από δύο πράγματα ή πρόσωπα. Δεν υπάρχει εδώ πληθυντικός
ευγενείας, σεβασμού, μη οικειότητας ή ακόμη και ειρωνείας. Υπάρχει ένας
πληθυντικός, που, όπως λέει και το όνομά του, αποτείνεται στο πλήθος. Μια ματιά
στα αρχαία κείμενα είναι αρκετή για να επαληθεύσει αυτόν τον ισχυρισμό μου. Τα
δύο επικά ποιήματα, η Ιλιάδα και η Οδύσσεια, αρχίζουν με την επίκληση του Ομήρου
στη Μούσα. Αυτό γίνεται όχι σε πληθυντικό ευγενείας αλλά σε ενικό αριθμό:
Ιλιάδα: «Μήνιν άειδε, θεά, Πηληιάδεω Αχιλλήος.». Οδύσσεια:
«Άνδρα μοι έννεπε, μούσα, πολύτροπον ος μάλα πολλά.».
Τα ρήματα άειδε και έννεπε είναι στον ενικό αριθμό, αφού αναφέρονται σ’ ένα πρόσωπο. Ταυτόχρονα εκφράζουν τον απεριόριστο σεβασμό του ποιητή για την προστάτισσά του, τη μούσα της επικής ποίησης. Από την αρχή μέχρι το τέλος των ομηρικών ποιημάτων όλοι οι χαρακτήρες, οι αρχηγοί, οι στρατιώτες, οι θεοί, οι κήρυκες, οι θεράποντες, οι θήτες, οι γονείς, τα παιδιά, οι αοιδοί, οι οικοδέσποινες και οι ξένοι επικοινωνούν μεταξύ τους φυσιολογικά κι αποτελεσματικά στον ενικό αριθμό. Μπορεί η δουλοπρέπεια ή η εξάρτηση να εκφράζεται μ’ άλλους τρόπους, ποτέ όμως με λέξεις και προσφωνήσεις σε πληθυντικό. Στη λυρική ποίηση μπορούμε επίσης να επισημάνουμε την ίδια αμφίδρομη χρήση του ενικού, είτε πρόκειται για ένδειξη σεβασμού κι εκτίμησης είτε όχι. Όταν η Σαπφώ ζητεί τη βοήθεια της Αφροδίτης, δεν καταφεύγει σε πληθυντικό ευγενείας αλλά σ’ ένα απέριττο κι ειλικρινή ενικό: «Χρυσόθρονη αθάνατη Αφροδίτη, κόρη του Δία, δολοπλέχτρα, σε ικετεύω, μη βαραίνεις την ψυχή μου με λύπες και με βάσανα». Εξ ίσου ευθύβολη κι απροσποίητη είναι κι η ερώτηση της θεάς: «. ποιον θες να πείσω, για να ‘ρθεί ξανά στην αγκαλιά σου; Πες μου, Σαπφώ, ποιος σε αδικεί;» Κι ένα άλλο σαπφικό απόσπασμα φανερώνει καθαρά τη λεκτική συγγένεια ανάμεσα στη δασκάλα και τη μαθήτριά της:
Η μαθήτρια:
«Σαπφώ, τί κακό είναι αυτό
που μας βρήκε, σ’ αφήνω
άθελά μου.» Η δασκάλα:
«Πήγαινε στο καλό,
και να με θυμάσαι.»
Επιπρόσθετα ο πληθυντικός ευγενείας είναι ο μέγας απών απ’ όλη την ελληνική τραγωδία και κωμωδία, από τις αφηγήσεις του Ηρόδοτου και τις δημηγορίες του Θουκυδίδη, από τα ειδύλλια του Θεόκριτου και τα επιγράμματα του Καλλίμαχου. Ο κατάλογός μας μπορεί να επεκταθεί και να συμπεριλάβει όλα τα κείμενα της ελληνορωμαϊκής εποχής, της βυζαντινής περιόδου και της Τουρκοκρατίας.
Στον υπ’ αριθμόν 22 νεκρικό διάλογο του Λουκιανού συναντούμε την περίφημη απάντηση του κυνικού φιλόσοφου Μένιππου προς τον πορθμέα Χάροντα: «Ουκ αν λάβοις παρά του μη έχοντος». Ο Μένιππος δεν διανοείται να χρησιμοποιήσει κάποιον πληθυντικό ευγενείας («λάβοιτε»), για να μη θίξει τον εγωισμό του Χάροντα. Η απόκρισή του αυτή δείχνει ότι οι αρχαίοι μιλούσαν στον ενικό, ακόμα κι όταν βρίσκονται στα πρόθυρα του Άδη. Μ’ ένα λόγο οι αρχαίοι ήταν «αφοσιωμένοι» στον ενικό μέχρι θανάτου».
Ο πληθυντικός ευγενείας είναι, λοιπόν, γλωσσικό φαινόμενο της νεότερης Ελλάδας. Είναι ένα ξενόφερτο προϊόν, που μπήκε στο θησαυροφυλάκιο της γλώσσας μας ίσως στις αρχές του προηγούμενου αιώνα. Είναι ένας μετανάστης, που πολιτογραφήθηκε για καλά στην επικοινωνιακή μας συμπεριφορά. Χώρα καταγωγής του είναι αναμφισβήτητα η Γαλλία.
Οι Γάλλοι ευγενείς κι αριστοκράτες ήθελαν πάντα ένα ιδιαίτερο γλωσσικό ιδίωμα, που θα τους ξεχώριζε από τον «απλοϊκό» λαό. Έτσι έπλασαν τον πληθυντικό ευγενείας (pluriel de politesse) και τον επέβαλαν στις άλλες κοινωνικές τάξεις. Ο πληθυντικός ευγενείας πέρασε στη γλώσσα μας από μερικές εξέχουσες οικογένειες της Αθήνας το δέκατο ένατο αιώνα και στις αρχές του εικοστού. Οι οικογένειες αυτές «το έπαιζαν», όπως λέει ο λαός, αριστοκράτες. Μιλούσαν μισά ελληνικά και μισά γαλλικά και γενικά πιθήκιζαν τους γαλλικούς τρόπους καλής συμπεριφοράς. Ωστόσο πρέπει να υπενθυμίσουμε και να τονίσουμε, ότι στη νεότερη Ελλάδα δεν υπήρξαν ποτέ ούτε ευγενείς, ούτε αριστοκράτες ευρωπαϊκού τύπου, υπήρξαν μόνον αριστοκρατικές νοσταλγίες και αριστοκρατικά καμώματα.
Μια απ’ αυτές τις αποκαλούμενες αριστοκρατικές οικογένειες της Αθήνας είχε την τύχη να γνωρίσει ο λόρδος Βύρων. Μάλιστα ο ρομαντικός Άγγλος ποιητής ερωτεύθηκε τη μικρή κόρη της οικογένειας αυτής, την Τερέζα Μακρή. Στο ποίημα, που της αφιέρωσε το 1810, ο Βύρων εκφράζει την αγάπη του για την Τερέζα σε τέσσερα εξάστιχα. Οι πέντε στίχοι κάθε εξάστιχου είναι στα αγγλικά κι ο έκτος στα ελληνικά:
Παραθέτω την πρώτη εξάστιχη στροφή του ποιήματος:
“Maid of Athens, ere we part, Give,
oh give me back my heart! Or,
since that has left my breast,
Keep it now, and take the rest!
Hear my vow before I go,
Ζωή μου, σας αγαπώ.”
Χαρακτηριστικά ο Βύρων προσφωνεί τη Ζωή (Τερέζα) σε πληθυντικό ευγενείας («σας αγαπώ»). Φαίνεται, ότι ακόμη και οι ερωτικές εξομολογήσεις γίνονταν στον πληθυντικό εκείνη την εποχή. Αλλά και τα παιδιά μιλούσαν συχνά στους γονείς τους στον πληθυντικό – κάτι που επεκράτησε μέχρι τα τελευταία χρόνια στην Αθήνα και τα άλλα αστικά κέντρα.
Όσο για το σεις και το σας των ερωτευμένων, αυτό δεν άντεξε στη φθορά του χρόνου.
Σήμερα ο πληθυντικός ευγενείας δεσπόζει σ’ όλο τον ελληνόφωνο κόσμο. Το απαιτούν οι κανόνες καλής και πολιτισμένης συμπεριφοράς. Ανήκει στους δημόσιους υπαλλήλους, τους δικηγόρους, τους γιατρούς, τους ιερείς και τους ιεράρχες, τους πολιτικούς, τους ανθρώπους των τεχνών και των γραμμάτων και τ’ άλλα επίσημα και σοβαροφανή πρόσωπα, όπως θα έλεγε ο μακαρίτης Καβάφης.
Κι εδώ δεν πρέπει να παραλείψουμε ν’ αναφέρουμε τις νύφες και τους γαμπρούς, που επιμένουν να συνομιλούν με τα πεθερικά τους στον πληθυντικό. Ίσως το γεγονός αυτό να εξηγείται από τη φοβία που προξενεί σε μερικούς η στερεότυπη ιδέα της «κακιάς πεθεράς».
Στα δημοτικά σχολεία, τα γυμνάσια, τα λύκεια και τα πανεπιστήμια οι δάσκαλοι μιλούν στους μαθητές στον ενικό. Αντίθετα οι μαθητές αναμένεται να προσφωνούν και να χαιρετούν τους δασκάλους τους στον πληθυντικό. Υποτίθεται, ότι οι μαθητές εκδηλώνουν το σεβασμό τους κατά αυτόν το γλωσσικό τρόπο. Δεδομένου ότι ο σεβασμός κερδίζεται, δεν επιβάλλεται, η γλώσσα δεν θα έπρεπε να χρησιμοποιείται τόσο αυταρχικά.
Μονόδρομος λοιπόν είναι ο σεβασμός κι όχι αμοιβαίος μέσα στα εκπαιδευτικά μας ιδρύματα. Το ίδιο συμβαίνει και στους εκκλησιαστικούς κύκλους. Εμείς, ο λαός, διαθέτουμε πληθυντικό για τους ιερωμένους, ενώ αυτοί επιφυλάσσουν συνήθως τον ενικό για μας. Το περίεργο εδώ είναι, ότι στο Χριστό λέμε «σοι, Κύριε», ενώ στον παπά και το δεσπότη λέμε«σεις, πάτερ» και «σεις, σεβασμιότατε» αντίστοιχα.
Έτσι παρατηρούμε, ότι τα γλωσσικά κριτήρια στο χώρο της εκκλησίας είναι κάπως συγκεχυμένα. Παρόμοια και κωμικοτραγικά πράγματα βλέπουμε να συμβαίνουν στον πολιτικό στίβο. Μέσα στη βουλή επικρατεί ο πληθυντικός τυποποιημένης ευγένειας, ασχέτως αν οι βουλευτές και οι υπουργοί γνωρίζουν ο ένας τον άλλο για δεκαετίες. Μια συζήτηση στην αίθουσα της βουλής μπορεί ν’ αρχίσει ευγενικά με το σεις και το σας και να τελειώσει με εκφράσεις του τύπου: «Κάθισε κάτω ρε, μη μιλάς»! Άσε που έξω από τη βουλή, στις δεξιώσεις, στις ψησταριές και τα ξενοδοχεία οι ίδιοι οι πολιτικοί πετούν τον πληθυντικό στον αέρα και τα λένε μεταξύ τους σε ελευθεριάζοντα ενικό. Το επιμύθιο της όλης υπόθεσης είναι, ότι μέσα στη βουλή οι τριακόσιοι εκπρόσωποί μας συνδιαλέγονται στον πληθυντικό για τα μάτια του κόσμου, κρατώντας έτσι τα προσχήματα και διαιωνίζοντας την υποκρισία. Τα παραπάνω παραδείγματα και οι μαρτυρίες που παρέθεσα οδηγούν προς μία κατεύθυνση: την κατάργηση του πληθυντικού ευγενείας από τη γλώσσα μας. Καιρός είναι να τον ρίξουμε για πάντα στον καιάδα της λησμονιάς ή στο βάραθρο της ευθανασίας.
Σχόλιο: Ήδη ο «πληθυντικός ευγενείας», σε αντίθεση με ό,τι ίσχυε στο παρελθόν, δεν χρησιμοποιείται στην οικογενειακή γλώσσα, αυτή δηλ. που χρησιμοποιούν τα παιδιά όταν απευθύνονται στους γονείς και τους παππούδες τους. Η διαφαινόμενη τάση κατατείνει στην προοδευτική αφ’ εαυτής κατάργησή του μέχρις ότου κάποια στιγμή στο μέλλον περιπέσει σε αχρησία. Συνεπώς δεν χρειάζεται ούτε είναι δυνατή η διά νόμου κατάργησή του, αφού η παγιωμένη κυριαρχία του στις σχέσεις ανάμεσα σε πρόσωπα που δεν έχουν μεταξύ τους οικειότητα είναι βαθιά ριζωμένη στην κοινωνική παιδεία μας και εμπίπτει στον κώδικα του «καθωσπρεπισμού», που σημαίνει ότι τυχόν παραβίασή του συνιστά προσβολή που επισύρει εχθροπάθεια και κοινωνική απαξίωση.
Τα ρήματα άειδε και έννεπε είναι στον ενικό αριθμό, αφού αναφέρονται σ’ ένα πρόσωπο. Ταυτόχρονα εκφράζουν τον απεριόριστο σεβασμό του ποιητή για την προστάτισσά του, τη μούσα της επικής ποίησης. Από την αρχή μέχρι το τέλος των ομηρικών ποιημάτων όλοι οι χαρακτήρες, οι αρχηγοί, οι στρατιώτες, οι θεοί, οι κήρυκες, οι θεράποντες, οι θήτες, οι γονείς, τα παιδιά, οι αοιδοί, οι οικοδέσποινες και οι ξένοι επικοινωνούν μεταξύ τους φυσιολογικά κι αποτελεσματικά στον ενικό αριθμό. Μπορεί η δουλοπρέπεια ή η εξάρτηση να εκφράζεται μ’ άλλους τρόπους, ποτέ όμως με λέξεις και προσφωνήσεις σε πληθυντικό. Στη λυρική ποίηση μπορούμε επίσης να επισημάνουμε την ίδια αμφίδρομη χρήση του ενικού, είτε πρόκειται για ένδειξη σεβασμού κι εκτίμησης είτε όχι. Όταν η Σαπφώ ζητεί τη βοήθεια της Αφροδίτης, δεν καταφεύγει σε πληθυντικό ευγενείας αλλά σ’ ένα απέριττο κι ειλικρινή ενικό: «Χρυσόθρονη αθάνατη Αφροδίτη, κόρη του Δία, δολοπλέχτρα, σε ικετεύω, μη βαραίνεις την ψυχή μου με λύπες και με βάσανα». Εξ ίσου ευθύβολη κι απροσποίητη είναι κι η ερώτηση της θεάς: «. ποιον θες να πείσω, για να ‘ρθεί ξανά στην αγκαλιά σου; Πες μου, Σαπφώ, ποιος σε αδικεί;» Κι ένα άλλο σαπφικό απόσπασμα φανερώνει καθαρά τη λεκτική συγγένεια ανάμεσα στη δασκάλα και τη μαθήτριά της:
Η μαθήτρια:
«Σαπφώ, τί κακό είναι αυτό
που μας βρήκε, σ’ αφήνω
άθελά μου.» Η δασκάλα:
«Πήγαινε στο καλό,
και να με θυμάσαι.»
Επιπρόσθετα ο πληθυντικός ευγενείας είναι ο μέγας απών απ’ όλη την ελληνική τραγωδία και κωμωδία, από τις αφηγήσεις του Ηρόδοτου και τις δημηγορίες του Θουκυδίδη, από τα ειδύλλια του Θεόκριτου και τα επιγράμματα του Καλλίμαχου. Ο κατάλογός μας μπορεί να επεκταθεί και να συμπεριλάβει όλα τα κείμενα της ελληνορωμαϊκής εποχής, της βυζαντινής περιόδου και της Τουρκοκρατίας.
Στον υπ’ αριθμόν 22 νεκρικό διάλογο του Λουκιανού συναντούμε την περίφημη απάντηση του κυνικού φιλόσοφου Μένιππου προς τον πορθμέα Χάροντα: «Ουκ αν λάβοις παρά του μη έχοντος». Ο Μένιππος δεν διανοείται να χρησιμοποιήσει κάποιον πληθυντικό ευγενείας («λάβοιτε»), για να μη θίξει τον εγωισμό του Χάροντα. Η απόκρισή του αυτή δείχνει ότι οι αρχαίοι μιλούσαν στον ενικό, ακόμα κι όταν βρίσκονται στα πρόθυρα του Άδη. Μ’ ένα λόγο οι αρχαίοι ήταν «αφοσιωμένοι» στον ενικό μέχρι θανάτου».
Ο πληθυντικός ευγενείας είναι, λοιπόν, γλωσσικό φαινόμενο της νεότερης Ελλάδας. Είναι ένα ξενόφερτο προϊόν, που μπήκε στο θησαυροφυλάκιο της γλώσσας μας ίσως στις αρχές του προηγούμενου αιώνα. Είναι ένας μετανάστης, που πολιτογραφήθηκε για καλά στην επικοινωνιακή μας συμπεριφορά. Χώρα καταγωγής του είναι αναμφισβήτητα η Γαλλία.
Οι Γάλλοι ευγενείς κι αριστοκράτες ήθελαν πάντα ένα ιδιαίτερο γλωσσικό ιδίωμα, που θα τους ξεχώριζε από τον «απλοϊκό» λαό. Έτσι έπλασαν τον πληθυντικό ευγενείας (pluriel de politesse) και τον επέβαλαν στις άλλες κοινωνικές τάξεις. Ο πληθυντικός ευγενείας πέρασε στη γλώσσα μας από μερικές εξέχουσες οικογένειες της Αθήνας το δέκατο ένατο αιώνα και στις αρχές του εικοστού. Οι οικογένειες αυτές «το έπαιζαν», όπως λέει ο λαός, αριστοκράτες. Μιλούσαν μισά ελληνικά και μισά γαλλικά και γενικά πιθήκιζαν τους γαλλικούς τρόπους καλής συμπεριφοράς. Ωστόσο πρέπει να υπενθυμίσουμε και να τονίσουμε, ότι στη νεότερη Ελλάδα δεν υπήρξαν ποτέ ούτε ευγενείς, ούτε αριστοκράτες ευρωπαϊκού τύπου, υπήρξαν μόνον αριστοκρατικές νοσταλγίες και αριστοκρατικά καμώματα.
Μια απ’ αυτές τις αποκαλούμενες αριστοκρατικές οικογένειες της Αθήνας είχε την τύχη να γνωρίσει ο λόρδος Βύρων. Μάλιστα ο ρομαντικός Άγγλος ποιητής ερωτεύθηκε τη μικρή κόρη της οικογένειας αυτής, την Τερέζα Μακρή. Στο ποίημα, που της αφιέρωσε το 1810, ο Βύρων εκφράζει την αγάπη του για την Τερέζα σε τέσσερα εξάστιχα. Οι πέντε στίχοι κάθε εξάστιχου είναι στα αγγλικά κι ο έκτος στα ελληνικά:
Παραθέτω την πρώτη εξάστιχη στροφή του ποιήματος:
“Maid of Athens, ere we part, Give,
oh give me back my heart! Or,
since that has left my breast,
Keep it now, and take the rest!
Hear my vow before I go,
Ζωή μου, σας αγαπώ.”
Χαρακτηριστικά ο Βύρων προσφωνεί τη Ζωή (Τερέζα) σε πληθυντικό ευγενείας («σας αγαπώ»). Φαίνεται, ότι ακόμη και οι ερωτικές εξομολογήσεις γίνονταν στον πληθυντικό εκείνη την εποχή. Αλλά και τα παιδιά μιλούσαν συχνά στους γονείς τους στον πληθυντικό – κάτι που επεκράτησε μέχρι τα τελευταία χρόνια στην Αθήνα και τα άλλα αστικά κέντρα.
Όσο για το σεις και το σας των ερωτευμένων, αυτό δεν άντεξε στη φθορά του χρόνου.
Σήμερα ο πληθυντικός ευγενείας δεσπόζει σ’ όλο τον ελληνόφωνο κόσμο. Το απαιτούν οι κανόνες καλής και πολιτισμένης συμπεριφοράς. Ανήκει στους δημόσιους υπαλλήλους, τους δικηγόρους, τους γιατρούς, τους ιερείς και τους ιεράρχες, τους πολιτικούς, τους ανθρώπους των τεχνών και των γραμμάτων και τ’ άλλα επίσημα και σοβαροφανή πρόσωπα, όπως θα έλεγε ο μακαρίτης Καβάφης.
Κι εδώ δεν πρέπει να παραλείψουμε ν’ αναφέρουμε τις νύφες και τους γαμπρούς, που επιμένουν να συνομιλούν με τα πεθερικά τους στον πληθυντικό. Ίσως το γεγονός αυτό να εξηγείται από τη φοβία που προξενεί σε μερικούς η στερεότυπη ιδέα της «κακιάς πεθεράς».
Στα δημοτικά σχολεία, τα γυμνάσια, τα λύκεια και τα πανεπιστήμια οι δάσκαλοι μιλούν στους μαθητές στον ενικό. Αντίθετα οι μαθητές αναμένεται να προσφωνούν και να χαιρετούν τους δασκάλους τους στον πληθυντικό. Υποτίθεται, ότι οι μαθητές εκδηλώνουν το σεβασμό τους κατά αυτόν το γλωσσικό τρόπο. Δεδομένου ότι ο σεβασμός κερδίζεται, δεν επιβάλλεται, η γλώσσα δεν θα έπρεπε να χρησιμοποιείται τόσο αυταρχικά.
Μονόδρομος λοιπόν είναι ο σεβασμός κι όχι αμοιβαίος μέσα στα εκπαιδευτικά μας ιδρύματα. Το ίδιο συμβαίνει και στους εκκλησιαστικούς κύκλους. Εμείς, ο λαός, διαθέτουμε πληθυντικό για τους ιερωμένους, ενώ αυτοί επιφυλάσσουν συνήθως τον ενικό για μας. Το περίεργο εδώ είναι, ότι στο Χριστό λέμε «σοι, Κύριε», ενώ στον παπά και το δεσπότη λέμε«σεις, πάτερ» και «σεις, σεβασμιότατε» αντίστοιχα.
Έτσι παρατηρούμε, ότι τα γλωσσικά κριτήρια στο χώρο της εκκλησίας είναι κάπως συγκεχυμένα. Παρόμοια και κωμικοτραγικά πράγματα βλέπουμε να συμβαίνουν στον πολιτικό στίβο. Μέσα στη βουλή επικρατεί ο πληθυντικός τυποποιημένης ευγένειας, ασχέτως αν οι βουλευτές και οι υπουργοί γνωρίζουν ο ένας τον άλλο για δεκαετίες. Μια συζήτηση στην αίθουσα της βουλής μπορεί ν’ αρχίσει ευγενικά με το σεις και το σας και να τελειώσει με εκφράσεις του τύπου: «Κάθισε κάτω ρε, μη μιλάς»! Άσε που έξω από τη βουλή, στις δεξιώσεις, στις ψησταριές και τα ξενοδοχεία οι ίδιοι οι πολιτικοί πετούν τον πληθυντικό στον αέρα και τα λένε μεταξύ τους σε ελευθεριάζοντα ενικό. Το επιμύθιο της όλης υπόθεσης είναι, ότι μέσα στη βουλή οι τριακόσιοι εκπρόσωποί μας συνδιαλέγονται στον πληθυντικό για τα μάτια του κόσμου, κρατώντας έτσι τα προσχήματα και διαιωνίζοντας την υποκρισία. Τα παραπάνω παραδείγματα και οι μαρτυρίες που παρέθεσα οδηγούν προς μία κατεύθυνση: την κατάργηση του πληθυντικού ευγενείας από τη γλώσσα μας. Καιρός είναι να τον ρίξουμε για πάντα στον καιάδα της λησμονιάς ή στο βάραθρο της ευθανασίας.
Σχόλιο: Ήδη ο «πληθυντικός ευγενείας», σε αντίθεση με ό,τι ίσχυε στο παρελθόν, δεν χρησιμοποιείται στην οικογενειακή γλώσσα, αυτή δηλ. που χρησιμοποιούν τα παιδιά όταν απευθύνονται στους γονείς και τους παππούδες τους. Η διαφαινόμενη τάση κατατείνει στην προοδευτική αφ’ εαυτής κατάργησή του μέχρις ότου κάποια στιγμή στο μέλλον περιπέσει σε αχρησία. Συνεπώς δεν χρειάζεται ούτε είναι δυνατή η διά νόμου κατάργησή του, αφού η παγιωμένη κυριαρχία του στις σχέσεις ανάμεσα σε πρόσωπα που δεν έχουν μεταξύ τους οικειότητα είναι βαθιά ριζωμένη στην κοινωνική παιδεία μας και εμπίπτει στον κώδικα του «καθωσπρεπισμού», που σημαίνει ότι τυχόν παραβίασή του συνιστά προσβολή που επισύρει εχθροπάθεια και κοινωνική απαξίωση.
Περισσότερες πληροφορίες για το ζήτημα εδώ!
Υπέρ του πληθυντικού ευγενείας
Πέμπτη 8 Νοεμβρίου 2012
Τετάρτη 7 Νοεμβρίου 2012
Τρίτη 6 Νοεμβρίου 2012
Πέμπτη 1 Νοεμβρίου 2012
Η τέχνη των δέντρων
άτιτλο
Κάποτε ρωτούσαν γιατί έψαχνα.
Κάποτε κοιτούσαν τι έψαχνα.
Κάποτε γελούσαν γιατί έψαχνα "τζάμπα".
Τώρα, όλοι βουβάθηκαν και δε μιλούν
...................μόνο κλαίνε...πκ
Κάποτε ρωτούσαν γιατί έψαχνα.
Κάποτε κοιτούσαν τι έψαχνα.
Κάποτε γελούσαν γιατί έψαχνα "τζάμπα".
Τώρα, όλοι βουβάθηκαν και δε μιλούν
...................μόνο κλαίνε...πκ